Be.Eco

Światowy Dzień Recyklingu – dlaczego jest nam potrzebny?

Światowy Dzień Recyklingu – dlaczego jest nam potrzebny?

Produkujemy około 2 mld ton odpadów rocznie. Dużo, prawda? A to tylko początek. Według raportu What a waste 2.0, do 2050 roku ludzkość będzie produkować rocznie około 3.4 mld ton odpadów. Obecnie to w Stanach Zjednoczonych oraz Kanadzie produkowana jest największa średnia ilość odpadów na mieszkańca – około 2.21 kg na dzień! Prekursorka idei zero waste, Béa Johnson, przekonuje, że da się inaczej. Jej czteroosobowa rodzina wytwarza rocznie odpadki mieszczące się zaledwie w jednym półlitrowym słoiku. I choć Béa ma wielu naśladowców, także w Polsce, to bez zmian systemowych nie da się rozwiązać problemu nadprodukcji odpadów. 

Jak dbamy o środowisko pod względem segregacji odpadów w Polsce? 

Statystyki są niepokojące – w 2020 roku z gospodarstw domowych odebrano aż 11,3 mln ton odpadów. To o 40% więcej niż dekadę temu. Przyczyną jest nasz tryb życia – coraz szybszy i nastawiony na konsumpcję. Statystyczny Polak wyrzucił w ciągu roku 362 kg odpadów komunalnych. To o 10% więcej niż w roku poprzednim.  

Gdzie trafiają odpady i co się z nimi dzieje? 

Część odpadów, która została skierowana do odzysku, a w roku 2020 było to 59%, trafiła do recyklingu. Reszta natomiast jest składowana w celu kompostowania lub kierowana do spalarni z odzyskiem energii. Odpady nienadające się do ponownego przerobienia stanowią 41% i trafiają w Polsce na 1700 ha wysypisk śmieci, gdzie rozkładają się latami. Część spalana jest bez odzyskania energii.  

Pamiętajmy, że często niestety nie wykorzystujemy w pełni potencjału przetwarzalnych materiałów. Jednym z takich tworzyw jest szkło. Jedna porzucona, na przykład w lesie, szklana butelka rozkłada się nawet 1 mln lat. Tymczasem szkło jest materiałem, który można przetworzyć niemal bezstratnie. Jeśli coraz więcej osób będzie zwracać uwagę na porzucone słoiki i butelki, i przekazywać je do ponownego wykorzystania, zyskamy czysty krajobraz oraz materiał szklany do ponownego wykorzystania.  

Jak wygląda proces przetwarzania odpadów w zakładach komunalnych? 

Po odebraniu odpadów i przekazaniu ich do zakładów komunalnych, zaczyna się ich przetwarzanie. Proces ten rozpoczyna się dokładnym przesortowaniem śmieci. W praktyce, odpady umieszczane są na taśmach i rozdzielane są dzięki ludzkiej pracy oraz wykorzystaniu specjalistycznych maszyn. Następnie posegregowane poprawnie odpady dzielone są na te, które da się ponownie przetworzyć, kolejną grupę naturalnych odpadków przekazywanych do kompostowania, a także na śmieci, których nie da się ponownie wykorzystać.  

Jak każdy z nas może ograniczyć produkcję śmieci? 

Istnieje wiele sposobów na ograniczenie produkcji śmieci przez każdego z nas. Po pierwsze, zanim kupimy produkt, warto zastanowić się, czy jest on dla nas niezbędny. Następnie, podczas zakupów, zwróćmy uwagę na opakowania produktów. Często w lokalnych sklepach czy targach można kupić żywność bez opakowania, a już niemal wszędzie można pakować owoce i warzywa do swoich siatek, zamiast do popularnych zrywek. Coraz więcej sklepów oferuje również produkty sypkie sprzedawane na wagę. Wówczas używamy własnego pojemnika wielokrotnego użytku. Gdy kupujemy przedmiot w opakowaniu, upewnijmy się, czy opakowanie to jest ekologiczne (najlepiej papierowe, szklane). Zastanówmy się również nad ponownym wykorzystaniem opakowania.  

Jeśli już wyprodukowaliśmy odpadki, segregujmy je dokładnie. Klasyczny podział na pięć frakcji jest powszechnie znany, jednak nie każdy zdaje sobie sprawę z faktu, że np. mokry karton nie powinien trafić do kosza na papier, a plastikowej butelki z resztkami oleju nie należy wrzucać do kosza na tworzywa sztuczne. Często również zakrętki lądują w koszu na szkło razem ze szklanymi słoikami i butelkami – a powinny znaleźć się w pojemniku przeznaczonym na metale i tworzywa sztuczne.  

Kolejną kwestią jest kompostowanie. Warto wziąć pod uwagę stworzenie przydomowego kompostownika. Obecnie dostępne są specjalne pojemniki umożliwiające kompostowanie odpadków naturalnych w mieszkaniu. Gdy proces przebiega poprawnie, nie powinniśmy odczuwać nieprzyjemnego zapachu. Kompostowanie pozwala przetworzyć część odpadów na nawóz przeznaczony do hodowli roślin. Można go wykorzystać do domowych upraw. 

Światowy Dzień Recyklingu – przypomnienie, jak mądrze dbać o środowisko 

Ustanowiony w 2018 roku Światowy Dzień Recyklingu przypada 18 marca. Święto to ma na celu wzmożenie kolektywnego wysiłku w jak największym przetworzeniu odpadów, by mogły służyć kolejnym pokoleniom. Recykling jest jednym z najważniejszych sposobów, w jaki możemy dbać o środowisko. Dzięki niemu ludzkość ma szansę na stworzenie gospodarki opartej na obiegu zamkniętym. 

Myśląc o sprawach wielkich, takich jak ratowanie Ziemi, warto zacząć od siebie, swojego domu, rodziny, ulicy, na której mieszkamy. Bierzmy odpowiedzialność za własne śmieci i inspirujmy innych do działania – na tym polu jest jeszcze wiele do zrobienia. 

Źródła: https://www.teraz-srodowisko.pl/aktualnosci/gus-ochrona-srodowiska-w-2020-odpady-komunalne-10550.html
raport What a Waste 2.0:
Kaza, Silpa; Yao, Lisa C.; Bhada-Tata, Perinaz; Van Woerden, Frank. 2018. What a Waste 2.0 : A Global Snapshot of Solid Waste Management to 2050. Urban Development;. Washington, DC: World Bank. © World Bank. https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/30317 License: CC BY 3.0 IGO.  

 

Przy tej okazji udostępniamy przygotowaną przez nas grę na  Kahoot it! pt.:  Co zrobić z moimi odpadami?

Zachęcamy do wykorzystania jej podczas zajęć w szkole. Celem gry jest sprawdzenie wiedzy uczniów w zakresie prawidłowej segregacji odpadów.

 

Ewa Perzanowska

Ewa Perzanowska

W Fundacji Digital University zajmuje się koordynacją projektów edukacyjnych, korzystając przy tym z doświadczenia w zarządzaniu projektami finansowanymi z funduszy europejskich oraz projektowaniu i wdrażaniu stron internetowych.

Małgorzata Widera

Małgorzata Widera

Managerka i liderka projektów edukacyjnych z ponad 20-letnim doświadczeniem w oświacie, była nauczycielka i dyrektorka szkoły. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, pasjonatka innowacji i nowoczesnej edukacji, wspierająca rozwój kompetencji uczniów. Od stycznia 2022 związana z Fundacją Digital University. Finalistka 2. edycji konkursu „Rising Star in Cybersecurity” organizowanego przez Cyber Women Community. Dzięki jej zaangażowaniu, program Be.Eco zdobył nagrodę w konkursie Global Impact Award 2022 organizowanym przez Singularity Group. Prywatnie – szczęśliwa żona i mama trójki dzieci, dla których pragnie zmieniać świat na lepsze. 

Pobieranie scenariuszy

*RSPO to rejestr szkół i placówek oświatowych. Każda znajdująca się w rejestrze instytucja ma własny numer, który pozwala na jej identyfikację. Numer RSPO to kod szkoły, podawany przez uczniów np. na egzaminach zewnętrznych 

Jeżeli nie znasz numeru RSPO szkoły w której pracujesz, z pewnością uzyskasz taką informację w sekretariacie placówki lub skorzystaj z publicznie dostępnej wyszukiwarki szkół i placówek oświatowych Ministerstwa Edukacji i Nauki: https://rspo.gov.pl/ 

Jeśli nie jesteś nauczycielem lub placówka nie posiada RSPO wpisz 0000  

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych do udziału w projekcie: 

 Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez administratora, Fundację Digital University z siedzibą w Warszawie, moich danych osobowych podanych w powyższym formularzu w celu udziału w projekcie „BE.ECO”. Zgadzam się na otrzymywanie informacji o bezpłatnych projektach i warsztatach Fundacji Digital University z siedzibą w Warszawie (00-071) przy ul. Krakowskie Przedmieście 13. Zostałem poinformowany o tym, że mogę wycofać tak udzieloną zgodę w dowolnym momencie, a także o pozostałych kwestiach wynikających z art. 13 RODO, dostępnych w polityce prywatności Digital University na stronie www.fundacja.digitaluniversity.pl/polityka-prywatności

ЗАВАНТАЖЕННЯ СЦЕНАРІЇВ

Я даю згоду на обробку моїх персональних даних для участі в проекті:

Я даю згоду на обробку адміністратором, Фундацією Digital University, у Варшаві, моїх персональних даних, наданих у вищезазначеній формі, з метою участі у проекті „Be.Eco Ukraine”. Я погоджуюся отримувати інформацію про безкоштовні проекти та семінари Фонду Digital University з юридичною адресою: у Warszawa (00-071) ul. Krakowskie Przedmieście 13, Polska.

Я поінформований про те, що можу відкликати надану таким чином згоду в будь-який час, а також про інші питання, що випливають зі статті 13 RODO, доступної в політиці конфіденційності Цифрового університету за адресою www.fundacja.digitaluniversity.pl/polityka-prywatności.

Iryna Hovoroshchuk

Iryna is an Analyst of Strategic & Reputation Risk within Risk Advisory practice at Deloitte Ukraine. Iryna has more than 4 years of experience in various fields, including education, where she was responsible for organizing and preparing materials for training courses and educational events, in particular for teachers.
At present, Iryna is deeply engaged in ESG-related projects, demonstrating her commitment to promoting sustainable practices. With a profound interest in raising awareness and promoting sustainability within organizations, she is actively involved in initiatives aimed at driving positive outcomes in corporate governance, environmental and social spheres.

 

Ірина – консультантка у відділі стратегічних та репутаційних ризиків департаменту консультування з питань ризиків у «Делойт» в Україні. Має понад 4 роки досвіду в різних сферах, включно з освітньою, де вона займалася організацією та підготовкою матеріалів для проведення тренінгів і навчальних заходів, зокрема для вчителів.

Зараз Ірина бере активну участь у проєктах, пов’язаних з ESG, демонструючи прагнення просувати сталі практики. Маючи глибоку зацікавленість у підвищенні обізнаності та пропагуванні сталого розвитку в організаціях, вона активно долучається до ініціатив, спрямованих на досягнення позитивних результатів у корпоративному управлінні, екологічній та соціальній сферах.

Olena Povediuk

Olena is an Analyst of Strategic & Reputation Risk within Risk Advisory practice at Deloitte Ukraine. During her time at Deloitte, Olena has been involved in projects related to sustainable development, including collecting information and preparing non-financial reports of companies, preparing materials for ESG trainings and workshops for private and public sector clients.

 

Олена – консультантка у відділі стратегічних та репутаційних ризиків департаменту консультування з питань ризиків у «Делойт» в Україні. За час роботи в «Делойт» Олена долучалася до проєктів, пов’язаних зі сталим розвитком, зокрема брала участь у зборі інформації та формуванні нефінансових звітів компаній, готувала матеріали для проведення тренінгів та воркшопів на ESG-тематику для клієнтів з приватного й державного секторів.

Hanna Brushchenko

Hanna received her Master’s degree in Environmental Science from Donetsk National Technical University in 2006.
She has 17 years of experience in the field of ecology in the public and energy sectors (DTEK), ESG risks and consulting (Deloitte Ukraine).
She is also an ISO 14001:2015 lead auditor, training program instructor, project manager, and an author of 7 scientific publications.
           

Ганна отримала диплом магістрині з екології у Донецькому національному технічному університеті в 2006 році.
Має 17-річний досвід роботи в сфері екології у державному та енергетичному секторах (ДТЕК), ESG-ризиках та консалтингу («Делойт» в Україні).
Також вона провідна аудиторка ISO 14001:2015, тренерка навчальних програм, керівниця проєктів та авторка 7 наукових публікацій.

Partner Główny

Fundacja Deloitte Polska działa od 10 czerwca 2021 r. Celem Fundacji jest zaangażowanie w projekty skupione wokół trzech kluczowych filarów – edukacji, klimatu i dobroczynności. Działania Fundacji wpisują się w globalne programy Deloitte: WorldClass, WorldClimate i Impact every day. Fundacja swoje cele realizuje zarówno poprzez współpracę z partnerami strategicznymi, jak i rozwój autorskich programów angażujących pracowników Deloitte w Polsce.

 

W Deloitte wierzymy, że jesteśmy odpowiedzialni za tworzenie lepszego świata. Jako liderzy czujemy się zobowiązani inspirować ludzi do pracy na rzecz nowoczesnego i zrównoważonego społeczeństwa. Od lat przyświeca nam jasny cel: Making impact, that matters. Z tego powodu postanowiliśmy powołać Fundację Deloitte, by stworzyć przestrzeń do urzeczywistniania tego celu z jeszcze mocniejszym efektem.

 

Uważamy, że edukacja ekologiczna to ważna inwestycja na przyszłość. Z tego powodu chcemy nie tylko przekazywać najnowszą wiedzę, ale również budować świadomość ekologiczną, która powinna być kształtowana od najmłodszych lat. Jej budowanie jest niesamowicie ważnym i zarazem trudnym wyzwaniem, dlatego cieszymy się, że możemy wspólnie w ramach Be.Eco w przystępny sposób pokazać, jak każdy z nas i nasze codzienne wybory mogą zmienić otaczający nas świat.

 

Więcej informacji o działaniach Fundacji Deloitte znajduje się  na stronie internetowej Fundacji.

 

Фонд Deloitte Poland існує з 10 червня 2021 року. Метою Фонду є участь у проектах, зосереджених навколо трьох ключових напрямків – освіта, клімат та благодійність. Діяльність Фонду є частиною глобальних програм Deloitte: WorldClass, WorldClimate та Impact every day. Фонд реалізує свої цілі як через співпрацю зі стратегічними партнерами, так і через розробку оригінальних програм за участю співробітників Фонду Deloitte Poland.

 

«У Deloitte ми віримо, що несемо відповідальність за створення кращого світу. Як лідери, ми вважаємо своїм обов’язком надихати людей працювати на благо сучасного та сталого суспільства. Протягом багатьох років ми керувалися чіткою метою: працювати над впливом, який має значення. Саме тому ми вирішили заснувати Фонд Deloitte, щоб створити простір для втілення цієї мети в життя з ще більшим впливом.

 

Ми вважаємо, що екологічна освіта є важливою інвестицією в майбутнє. Тому ми хочемо не лише передавати новітні знання, а й формувати екологічну свідомість, яка повинна будуватися з раннього віку. Формування такої свідомості є неймовірно важливим і водночас складним завданням, саме тому ми раді, що разом, в рамках Be.Eco, можемо в доступній формі показати, як кожен з нас і наш щоденний вибір може змінити світ навколо нас.»

Більше інформації про діяльність Фонду Deloitte можна знайти на сайті:

Deloitte Poland Foundation (Фонд)

 

 

KONTAKT:

e-mail: fundacja@digitaluniversity.pl

Koordynator programu: malgorzata.widera@digitaluniverity.pl

 

 

КОНТАКТ

e-mail: fundacja@digitaluniversity.pl

Координатор програма: malgorzata.widera@digitaluniverity.pl

Organizator

Fundacja Digital University działa od 2014 roku. Naszą misją jest wyrównywanie szans i edukacja w zakresie nowych technologii oraz kompetencji przyszłości. Dostarczamy najnowszą wiedzę w tych obszarach i wspieramy w nabywaniu kompetencji, które pomogą naszym grupom docelowym korzystać w pełni z postępu technologicznego i odnaleźć się w dynamicznie zmieniającym się świecie.

Naszym celem jest przygotowanie dzieci, młodzieży i dorosłych do wyzwań rynku pracy, zbudowanie świadomości tego, w jakim kierunku zmierza świat oraz jak nowe technologie, rozwój sztucznej inteligencji, ale też zmiany klimatyczne, wpłyną na nasze życie.

Realizujemy go za pomocą programów takich jak Uniwersytet Sukcesu, który jest największym w Polsce programem stypendialnym dla młodych kobiet, stwarzającym realne szanse na zdobycie dobrze płatnej i ciekawej pracy w IT. Be.Net i Be.Eco wspierają społeczności szkolne w realizacji edukacji technologicznej oraz ekologicznej. Natomiast konferencja Masters&Robots Youth inspiruje młodzież do budowani kompetencji przyszłości, przygotowując ich na dynamiczne zmiany na rynku pracy.

Więcej informacji o programach Fundacji znajdziesz na naszej stronie internetowej.

Фонд Digital University існує в Польщі з 2014 року. Місія Фонду – вирівняти умови гри та навчати людей новим технологіям і компетенціям майбутнього, тому він переказує найновіші знання в цих сферах і допомагає людям знайти свій шлях у світі, що динамічно змінюється.

Фонд навчає компетенціям майбутнього і проводить загальнодержавні безкоштовні освітні програми для початкових і середніх шкіл. Свою діяльність Фонд також спрямовує на молодь, у тому числі на молодих жінок і людей з неблагополучних верств населення, а також на мешканців малих міст.

Найважливішими програмами, організованими Фондом Digital University, є:

1) Be.Eco – загальнодержавна освітня програма для початкових та середніх шкіл, що займається поширенням кліматичної освіти та реалізацією цілей сталого розвитку, орієнтована на викладачів, учнів та всіх, кому не байдужа доля нашої планети

2) Be.Net – загальнонаціональний проєкт підтримки цифрової освіти в гадузі компетенцій та професій майбутнього, сучасних технологій, штучного інтелекту та безпеки в Інтернеті, створений на вчителів та учнів початкових і середніх шкіл в Польщі.

3) Університет Успіху – освітня стипендіальна програма, що підтримує розвиток технологічних компетенцій, необхідних на ринку праці, в тому числі для роботи в ІТ, створена для молодих жінок у віці від 18 до 25 років. Програма реалізується з 2019 року.

Більше інформації про програми Фонду можна знайти тут

Oleksandra Kharchenko

Oleksandra has 10 years of experience in the field of strategic planning, project management, risk management, sustainability, ESG and corporate climate governance. She participated in managing a number of projects in the energy, utilities, mining, metallurgy, agriculture and live entertainment sectors. She is actively involved in projects promoting sustainable practices in the EU public sector.            

 

Олександра має 10-річний досвід у сфері стратегічного планування, управління проектами, управління ризиками, сталого розвитку, ESG та корпоративного кліматичного управління. Вона брала участь в управлінні низкою проектів в енергетиці, комунальному господарстві, гірничодобувній промисловості, металургії, сільському господарстві та сфері розваг. Бере активну участь у проектах, спрямованих на просування сталих практик у державному секторі країн ЄС.

Yuliia Akulovych

Yuliia has experience in performing sustainability-related services for clients in various sectors. Her main expertise is related to ESG strategy development and analysis of climate risks and opportunities for the real economy. Apart from this, Yuliia’s experience includes preparation for ESG reporting, conduction of stakeholder dialogues and support in capacity building in the area of corporate climate governance.

 

Юлія має досвід роботи в проектах, які зосереджені на питаннях сталого розвитку для клієнтів із різних секторів. Її ключові компетенції пов’язані із розробкою ESGстратегій та аналізом кліматичних ризиків і можливостей для реальної економіки. Досвід Юлії також включає підготовку до складання нефінансової звітності, проведення діалогів із зацікавленими сторонами та розвиток потенціалу у сфері корпоративного кліматичного управління.

Szymon Ostachowski

Fundacja Deloitte Polska

Analityk w zespole SAP, Deloitte Konsulting

Szymon jest absolwentem leśnictwa na SGGW. Typ społecznika, udzielający się dawniej w Kole Naukowym Leśników, Samorządzie. Aktualnie w Fundacji Deloitte i innych sieciach pracowników angażuje się w projekty społecznie odpowiedzialne. Wychodzi z założenia, że skoro posiadł jakąś wiedzę to należy ją dalej krzewić. Przecież czymże bez tego byłby ogród mądrości. Raptem rabatą, no może skwerkiem. Poszukuje metafor, zauważa analogie i wymyśla z nich przykłady, a przynajmniej stara się. Słyszał, że ponoć zabawny, ale lepiej przekonać się samemu. 

Paulina Skonieczna

Senior Consultant Tax & Legal, Global Employer Services, Deloitte

Paulina ukończyła studia prawnicze, aktualnie studiuje fotografię w Instytucie Twórczej Fotografii w Opawie. Posiada 7-letnie doświadczenie zawodowe, wspierając zespół do spraw rozwiązań dla pracodawców w Deloitte. Interesuje się sztuką, zwłaszcza fotografią. Wierzy, że poprzez działania artystyczne (projekty fotograficzne, performance) możliwe jest zwrócenie uwagi na problemy dotyczące klimatu i ochrony środowiska oraz zaangażowanie społeczeństwa w działania proekologiczne. 

Marta Maciejewska

Senior Konsultantka w zespole Strategii Zrównoważonego rozwoju/ESG, Deloitte

Marta wspiera organizacje w opracowywaniu strategii zrównoważonego rozwoju. Ma doświadczenie w implementacji strategii ESG w środowisku korporacyjnym, a także we współpracy z wewnętrznymi i zewnętrznymi interesariuszami. Wierzy, że pierwszym krokiem do ochrony środowiska jest podniesienie świadomości ekologicznej, szczególnie wśród najmłodszych. Wielokrotnie angażowała się w edukację proekologiczną dzieci i młodzieży szkolnej, a także działania mające na celu zwiększenie zainteresowania i wiedzy w zakresie zrównoważonego rozwoju w społeczeństwie. 

Magdalena Jaworska

 Analityczka w zespole Sustainability and Economics, Deloitte

Konsultantka Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów

Magdalena posiada 4- letnie doświadczenie zawodowe. Rozpoczęła je pracą w organizacji szkoleniowej, a od roku wspiera zespół Sustainability and Economics w Deloitte. Studia zdobyła na Politechnice Gdańskiej, łącząc obszary analizy danych i biznesu. Od wielu lat wegetarianka, chętnie angażuje się w inicjatywy wspierające ochronę środowiska. 

Jędrzej Majkusiak

Deloitte

Konsultant w zespole Strategii Zrównoważonego rozwoju/ESG, Deloitte 

Jędrzej posiada doświadczenie w pracy nad projektami z zakresu zrównoważonego rozwoju, w tym zrównoważonych finansów czy raportowania niefinansowego. Dzięki pracy tej wspiera zwiększanie transparentności na temat działań ESG podejmowanych przez firmy dla szerszego grona interesariuszy, na czym mu szczególnie zależy. Wierzy, że dzięki edukacji, w tym szczególnie tej opartej na praktyce, możemy lepiej rozumieć świat i pomóc w tworzeniu bardziej odpowiedzialnej, zrównoważonej i szczęśliwej przyszłości dla nas wszystkich. 

Agata Krupa

Deloitte

HR Business Partner Jr, Deloitte

Agata posiada 7-letnie doświadczenie w zakresie HR.  Ukończyła studia magisterskie ze specjalizacją z komunikacji społecznej w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Od lat angażuje się w różnego rodzaju dobroczynne inicjatywy, głównie na rzecz środowiska i zwierząt. Współpracowała z Fundacją Zwierzęca Polana oraz stale angażuje się w różnorodne akcje na rzecz wsparcia Pruszkowskiego Stowarzyszenia na rzecz zwierząt. Prywatnie fanka dobrej lektury i długich spacerów. 

Anna Niemiec

Anna Niemiec

Earth Day Everyday

Głowa operacyjna w Fundacji Earth Day Everyday, zajmuje się organizacją i prowadzeniem różnorodnych projektów oraz nawiązywaniem i rozwojem współprac z partnerami fundacji. Na co dzień, jest studentką prawa na Uniwersytecie Jagiellońskim i w przyszłości chciałabym związać swoją karierę z prawem międzynarodowym. Dodatkowo, jest ogromną pasjonatką sztuki, głównie literatury i malarstwa.

Mirella Kłosińska

Mirella Kłosińska

Earth Day Everyday

Współzałożycielka Fundacji Earth Day Everyday, w której na co dzień zajmuje się aspektami operacyjnymi i finansowymi. Pobocznie, interesują ją technologiczne rozwiązania problemów klimatycznych, wcześniej pracowała w międzynarodowym akceleratorze startupowym, a obecnie tworzy własne rozwiązanie wspomagające optymalizacje i transparentność w branży HoReCa.

Monika Wyciechowska RLG

Monika Wyciechowska

RLG

Absolwentka ochrony środowiska na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz studiów podyplomowych o kierunku nowoczesna komunikacja marketingowa na Uniwersytecie SWPS. W RLG jest odpowiedzialna za komunikację oraz realizację publicznych kampanii edukacyjnych w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami opakowaniowymi, bateriami i akumulatorami oraz ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym. W tworzonych projektach stawia na merytoryczną wartość, ciekawe rozwiązania oraz dopasowanie narzędzi komunikacji do odbiorcy. Edukatorka, autorka materiałów edukacyjnych dla dzieci, artykułów, kampanii łączących edukację z pomaganiem innym. Prowadzi szkolenia, webinary i projekty edukacyjne skierowane do przedsiębiorców i ich pracowników. Prywatnie miłośniczka podróży i spędzania czasu na świeżym powietrzu.
dr Stanisław Czachorowski

prof. Stanisław Czachorowski

Dr hab. Stanisław Czachorowski, prof. UWM, biolog, ekolog i entomolog na Wydziale Biologii i Biotechnologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Popularyzator nauki, autor bloga „Profesorskie Gadanie” (https://profesorskiegadanie.blogspot.com/). Prowadzi zajęcia dla studentów i nauczycieli oraz organizuje Olsztyńskie Dni Nauki i Noc Biologów. Specjalizuje się w edukacji pozaformalnej, gamifikacji i nowych technologiach w nauczaniu. Hobbystycznie maluje butelki, dachówki i kamienie z motywami bioróżnorodności. W Be. Eco profesor Czachorowski prowadzi webinary na tematy dotyczące zagadnień ziwązanych z wodą i bioróżnorodnością, współpracuje jako ekspert przy tworzeniu materiałów dydaktycznych oraz raportów. Jest również gościem 1 odcinka SOS dla planety: Co z tym klimatem?

Pobieranie e-booka

Pobieranie e-booka

Zielona szkoła, czyli ABC przyszkolnej zieleni – zapraszamy do pobrania wyjątkowego e-booka przygotowanego specjalnie przez naszego Partnera Merytorycznego Fundację Grunt od Nowa oraz Łąki Kwietne oraz Joanną Baranowską i Mikołajem Siemaszko, z którego dowiecie się jak praktycznie zabrać się do stworzenia zielonych przestrzeni i ogródków szkolnych. Zapraszamy!

Pobieranie e-booka

Agnieszka Strzemińska

Agnieszka Strzemińska

PLGBC, Knauf Insulation

Socjolożka od niemal 10 lat związana z rynkiem budowlanym.
Wiedzę o zrównoważonych środowiskowo produktach i rozwiązaniach budowlanych łączy
z zamiłowaniem do architektury i urbanistyki stawiającej w centrum uwagi lokalne społeczności.
Pasjonatka gospodarki obiegu zamkniętego i wyznawczyni zasady „przede wszystkim redukujmy” zużycie zasobów naturalnych czy zużycie energii.
Od 2020 roku pełni funkcję Prezydentki Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego PLGBC.
Magdalena Wojtas

Magdalena Wojtas

PLGBC

Sustainable Development Manager w Polskim Stowarzyszeniu Budownictwa Ekologicznego PLGBC, współpracuje z ponad 200 firmami na rzecz wdrażania zrównoważonego budownictwa. Absolwentka studiów z zakresu political science oraz architektury, posiada również tytuł MBA. Autorka licznych publikacji i współtwórczyni raportów, regularnie występuje na konferencjach krajowych i międzynarodowych. Od 2019 roku członkini zarządu stowarzyszenia OSOM w Gliwicach. W PLGBC odpowiada za rozwój inicjatyw edukacyjnych i aktywizację organizacji zrzeszonych wokół zrównoważonego rozwoju w budownictwie.

 

Fundacja Deloitte opiera swoją działalność na trzech filarach: edukacji, klimacie i dobroczynności. Program Be.Eco doskonale wpisuje się w dwa z nich, edukując nauczycieli, rodziców i dzieci w zakresie ekologii i ochrony klimatu. Uważamy, że świadomość ekologiczna powinna być kształtowana od najmłodszych lat, przede wszystkim dlatego, żeby troska o klimat przestała być hobby, a stała się codziennym nawykiem każdego z nas. Jej budowanie jest niesamowicie ważnym i zarazem trudnym wyzwaniem, dlatego cieszymy się, że przy zaangażowaniu ekspertów Deloitte zajmujących się zrównoważonym rozwojem opracowane zostały scenariusze zajęć lekcyjnych podejmujące tematy związane z odpowiedzialną produkcją i konsumpcją. Dzięki przygotowanym materiałom możemy w ramach programu nie tylko budować świadomość otaczających człowieka zagrożeń klimatycznych bazując na najnowszej wiedzy, ale również w atrakcyjny i dostosowany do poszczególnych grup wiekowych sposób pokazać, jak każdy z nas i nasze codzienne wybory mogą zmienić otaczający nas świat. Wierzymy, że skuteczne dbanie o klimat i środowisko to nie jedna wielka decyzja, a miliony codziennych działań, które podejmujemy wszyscy.

 

 

Po więcej informacji o działaniach Fundacji Deloitte zapraszamy na stronę Fundacja Deloitte Polska

 

 

 

 

Zofia Zochniak

Co-Founderka marki Ubrania Do Oddania.


Pomysłodawczyni i Współzałożycielka portalu UbraniaDoOddania.pl, realizującego zasady w pełni cyrkularnego drugiego obiegu tekstyliów. 

Promotorka i edukatorka odpowiedzialnej konsumpcji mody i kultury less waste. Projektuje i wdraża działania wiarygodne i odpowiedzialne społecznie w firmach oraz korporacjach, które chcą budować świadomość nt. obiegu zamkniętego. Współpracując z biznesem czyni ich handel i działania ekologicznymi oraz odpowiedzialnymi.

Dzięki zaangażowaniu swoim i zespołu Ubrania Do Oddania przekazała do podmiotów NGO’s już ponad 1 000 000 złotych. Ekspertka UN Global Compact ds. Strategii UE na rzecz wyrobów włókienniczych o obiegu zamkniętym. Wielokrotnie nagradzana i wyróżniana, m.in przez: Forbes, Twój Styl, WPROST.

Zuzanna Zielińska

Zuzanna Zielińska

Grunt od nowa

Zuzanna jest dietetykiem środowiskowym. Ukończyła studia Globalnego Zdowia i Dietetyki w Danii, gdzie otworzyła swój pierwszy startup zajmujący się upcyklingiem fusów kawy na jadalną mąke. Obecnie jest częścią Startup Studio w Rotterdamie w Holandii, gdzie otworzyła HarvestCare – firmę oferującą konsultacje dietetyczne online, skupiające się na tworzeniu zdrowych nawyków i jedzenia w zgodzie z barierami klimatycznymi. Jest również współinicjatorką Colation of Health Professionals for Regenerative Agriculture, która zajmuje się edukacją na temat związku gleby ze zdrowiem człowieka.

 

https://www.regenerativehealthcoalition.com/team 

 

https://www.harvestcare.eu/

Marek Grzywna

Marek Grzywna

Nauczyciel informatyki i biologii w Szkole Podstawowej nr 23 oraz dyrektor Szkół Policealnych TEB Edukacja w Toruniu. Zdobywca 2go miejsca (Wyróżnienie) w konkursie Nauczyciel Roku 2022, Zwycięzca etapu globalnego AI Impact Shapers 2021, Global Edu Leader 2021. Wykładowca MBA w Szkole Głównej Krajowej, trener, Superbelfer RP, MIE Expert, Laureat Listy 100 2020 SPRUC oraz twórca wielu inicjatyw edukacyjnych.
Katarzyna Staniszewska

Katarzyna Staniszewska

Deloitte

Senior Konsultantka w Zespole Cen Transferowych, Deloitte 

Ekspertka programu #Be.Eco 

Katarzyna posiada ponad 6-letnie doświadczenie w zakresie cen transferowych. 

Ukończyła studia na Uniwersytecie Warszawskim (kierunek Finanse, rachunkowość i ubezpieczenia) oraz Akademii Leona Koźmińskiego (kierunek Ekonomia – rynki zagraniczne). 

Angażuje się w dodatkowe projekty i aktywności na rzecz klimatu i ochrony środowiska. 

Małgorzata Rzepczyńska

Deloitte

Business Analyst in Systems Delivery and Modernization, Deloitte 

Ekspertka programu #Be.Eco 

Małgorzata posiada 15 letnie doświadczenie w pracy zawodowej, zawiązanej głownie z działaniami analityka, audytora i project managementu. Z wykształcenia prawnik z doświadczeniem obejmującym ochronę danych osobowych i przepisów ochrony konsumentów.  

Zaangażowana w tematykę CSR, praw człowieka i zrównoważonego rozwoju na płaszczyźnie prawnej i praktycznej. Prywatnie entuzjastka zdrowego trybu życia i wdrażania działań „eco” oraz „zero waste” do codziennych nawyków.   

Anna Rogoda

Anna Rogoda

Fundacja Deloitte Polska

Senior Consultant Tax & Legal, Enabling Services, Deloitte 

Ekspertka programu #Be.Eco 

Anna jest absolwentem kierunków między innymi – językoznawstwo czy public relations. Biznesowo, od wielu lat, pomaga i doradza swoim Klientom w sprawnym zarządzaniu ich procesami, buduje z nimi nowy kształt ich organizacji czy też implementuje z nimi technologię, która wpływa na optymalizację. 

Choć z Fundacją Deloitte Polska Anna działa od samego początku, to nie tylko tam, angażuje się w projekty społecznie odpowiedzialne.  

Wczesnej jesieni 1943 r. Winston Churchill, podczas wizyty na Harwardzie powiedział: Ceną wielkości jest odpowiedzialność. To motto stało się dla Anny drogowskazem do kolejnych działań. Bądźmy dla siebie i za siebie nawzajem odpowiedzialni! 

Katarzyna Pruzińska

Katarzyna Pruzińska

Edukatorka przyrody, Leśna Banda Warszawa 

Ekspertka programu #Be.Eco 

Katarzyna prowadzi wyprawy przyrodnicze dla dorosłych i dzieci, w tym szkół i przedszkoli. Organizuje warsztaty dzikiej kuchni i bushcraftu, gry terenowe, biwaki i kąpiele leśne. Jej misją jest szerzenie outdoor education, bo tylko poprzez doświadczanie natury można budować z nią więź. Jest przekonana o tym, że cykliczne spacery przyrodnicze powinny być częścią podstawy programowej na wszystkich szczeblach edukacji 

Adam Micek

Adam Micek

Deloitte

Manager w Zespole Technology Strategy & Transformation, Deloitte 

Ekspert programu #Be.Eco 

Adam jest Managerem w Deloitte z ponad siedmioletnim doświadczeniem. Specjalizuje się w transformacjach biznesowych, cyfrowych oraz optymalizacji procesów. Od wielu lat jest wegetarianinem, a w wolnym czasie chętnie angażuje się w inicjatywy na rzecz środowiska 

Martyna Jachowicz

Deloitte

Koordynatorka w zespole Sustainability and Economics, Deloitte  

Ekspertka programu #Be.Eco  

Martyna posiada ponad 5- letnie doświadczenie zawodowe wspierając zespół do spraw zrównoważonego rozwoju w Deloitte. Ukończyła studia prawnicze oraz studia podyplomowe z zakresu prawa ochrony środowiska ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. 

Aneta Fusiara

Ekspertka programu #Be.Eco 

 

Aneta ma doświadczenie w realizacji projektów z zakresu cyrkularności i gospodarki o obiegu zamkniętym. Przeprowadziła wiele analiz zarówno działań firm prywatnych i trendów w zakresie GOZ, jak i regulacji na poziomie krajowym i europejskim. Wiele z nich dotyczyło Rozszerzonej Odpowiedzialności Producentów oraz systemu kaucyjnego, który zakłada aktywny udział społeczeństwa w systemie zbiórki odpadów. Z tego powodu zależy jej na zwiększeniu świadomości wśród mieszkańców oraz szerzenia edukacji ekologicznej w zakresie selektywnej zbiórki i sortowania. Zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym kieruje się hierarchią postępowania z odpadami, w której na pierwszym miejscu jest zapobieganie powstawaniu odpadów. 

 

Martyna Zastawna

Martyna Zastawna

Pionierka i propagatorka idei Zero Waste w Europie. Jedna z najbardziej wpływowych kobiet wg. Forbes, Liderka Zrównoważonego Rozwoju wg. Forbes. Założycielka woshwosh oraz SzeptSzum, wykładowczyni, mentorka. Pomysłodawczyni i ambasadorka projektu „ekotechnologiczni„. 

Marta Onyszk

Fundacja Deloitte Polska

Koordynator Programów, Fundacja Deloitte Polska 

Koordynator Programu #Be.Eco 

Marta ukończyła studia na kierunkach Zarządzanie oraz Ochrona Środowiska ze specjalizacją Polityka zgodności. Posiada doświadczenie przy realizacji projektów pomocowych oraz finansowaniu projektów inwestycyjnych. Interesuje się marketingiem społecznie zaangażowanym oraz innowacjami, szczególnie w dziedzinie ekologii. Wierzy, że dzięki edukacji ekologicznej możemy zachęcać innych do działania i realnie zmieniać otaczający nas świat na lepsze.  

Dominika Lenkowska – Piechocka

Ekspertka komunikacji, ekoaktywistka i twórczyni Who Will Save The Planet. Wspiera organizacje w budowaniu strategii i kampanii komunikacyjnych, które niosą prawdziwą wartość dla interesariuszy. Po kilkunastu latach pracy dla korporacji, dziś, rozwijając własną agencję, ma przywilej wybierać projekty, które chce wspierać swoją wiedzą i pasją do komunikacji i natury. Poprzez wystąpienia i warsztaty inspiruje organizacje do bardziej świadomych ekologicznie działań. Na co dzień, wraz ze swoją społecznością online (@whowillsavetheplanet), stara się być choć trochę lepsza dla Planety, jednak uwzględniając troskę o własny dobrostan. Facylitatorka. 

Pobieranie raportu

Pobieranie raportów

Joanna Leoniewska-Gogola

Joanna Leoniewska-Gogola

Deloitte

Managerka w zespole Sustainability and Economics, Deloitte  

 

Joanna ma ponad 8-letnie doświadczenie zawodowe w dziedzinie gospodarki odpadami.  

 

Jest uznaną ekspertką ds. gospodarki o obiegu zamkniętym, doradza przedsiębiorstwom analizując liczne polityki krajowe oraz UE i badając wpływ ich działalności na środowisko 

 

Posiada bogate doświadczenie w opracowywaniu strategii dla gmin, analizach biznesowych systemów informatycznych oraz strategiach zrównoważonych inwestycji w obszarze GOZ.  

 

Ma doświadczenie w zakresie tworzenia strategii i systemów informatycznych dla interesariuszy gospodarki odpadami na każdym szczeblu – od wytwórców, przez gminy, po centralną administrację.  

 

Współpracuje również w ramach łańcucha wartości w organizacjach takich jak Business Centre Club, czy też Krajowa Izba Gospodarcza. 

Tomasz Kobylański

Tomasz Kobylański

Specjalista ds.edukacji 

Główny specjalista w Wydziale Edukacji Urzędu Miasta Krakowa, ekspert United Nations Global Compact Network Poland UNGC Poland – największej na świecie inicjatywy skupiającej zrównoważony biznes.  

Jest współautorem raportu „Edukacja klimatyczna w Polsce” wydanego w lipcu 2021 r. przez UNGC Poland, w którym dokonał charakterystyki dostępnych narzędzi edukacyjnych o klimacie wraz z opracowaniem mechanizmu ich oceny. 

 

Od wielu lat współpracuje z licznymi instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi prowadzącymi działalność edukacyjną, a także z uczelniami wyższymi z Polski i zagranicy, w tym m.in. z prestiżowym Uniwersytetem Stanforda (Stanford Graduate School of Education).  

W ramach swojej dotychczasowej aktywności zawodowej realizował także liczne projekty naukowe oraz koordynował inicjatywy edukacyjne skierowane do różnego rodzaju grup zawodowych, w tym do uczniów i edukatorów, a także badaczy, urzędników i dyplomatów.

Raport Edukacja Klimatyczna w Polsce 2021 ( pdf) 

Zyta Czechowska

Nauczyciel Roku 2019

 

Współautorka książki “Jak nie zgubić dziecka w sieci?”. Właścicielka i dyrektorka Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli: NODN Zyta Czechowska Specjalni pl.   

 

Absolwentka UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna, od 25 lat  terapeuta i nauczyciel w szkole specjalnej.   

 

Pasjonatka nowoczesnych technologii. Współautorka projektu sieci współpracy nauczycieli „SPEcjalna edukacja cyfrowa” i autorka wielu branżowych publikacji.  

 

Laureatka ogólnopolskich konkursów edukacyjnych. Prowadzi warsztaty i szkolenia Rad Pedagogicznych. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl 

 

Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli. Trenerka Cyfrowego Dialogu i programu  #SuperKoderzy w zakresie programowania i TIK.  

 

Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Trener Umiejętności Społecznych.  

 

W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Posiada tytuł Microsoft Innovative Educator Expert, nadawany  najbardziej innowacyjnym nauczycielom na świecie 

Virginie Little

Who Will Save The Planet

Absolwentka ekonomii i prawa na Uniwersytecie w Bordeaux oraz studiów podyplomowych z gospodarki odpadami na SGH w Warszawie. Akredytowana audytorka śladu węglowego Bilan Carbone© oraz certyfikowana animatorka warsztatów Mozaika Klimatyczna. Właścicielka firmy doradczej Little Greenfinity, doradzającej firmom i samorządom w kwestii zrównoważonego rozwoju i redukcji śladu węglowego. Współtwórczyni Targów Zero Waste w Polsce.

Od 2016 roku jej warsztaty i szkolenia ukończyło blisko 2900 osób. Pracuje w języku angielskim, polskim i francuskim.

Przemek Staroń

Finalista Global Teacher Prize 2020, czyli „nauczycielskiego Nobla” 

 

Nauczyciel Roku 2018, psycholog, nauczyciel etyki i filozofii, trener i edukator, fan Harry’ego Pottera i klocków Lego.  

 

Autor bestsellerowych książek. Inicjator wielu inicjatyw edukacyjnych i akcji społecznych, m.in. międzypokoleniowego fakultetu filozoficznego Zakon Feniksa oraz pracowni edukacyjnej #utrzy 

 

Wyróżniony w konkursie im. Ireny Sendlerowej Za naprawianie świata. Opiekun licznego grona finalistów i laureatów Olimpiady Filozoficznej 

 

W 2017 znalazł się na liście 100 osób, które zostały wyróżnione za działalność na rzecz rozwoju umiejętności cyfrowych w Polsce 

 

Jest laureatem Nagrody Komisji Europejskiej za projekt generations@school.  

 

Nie sposób wymienić wszystkich osiągnięć, wyróżnień, nagród i aktywności Przemka Staronia. Bez wątpienia jest to współczesny człowiek renesansu szkolastaronia.pl 

dr Michał Pałasz

Dr Michał Pałasz

Współredaktor książki „Za pięć dwunasta koniec świata. Kryzys klimatyczno-ekologiczny głosem wielu nauk”, pracownik Instytutu Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Bada zarządzanie w antropocenie, czyli sposoby organizowania wystarczająco dobrego wspólnego świata w dobie katastrofy klimatyczno-ekologicznej. Autor kursów o zarządzaniu w antropocenie i kryzysie klimatyczno-ekologicznym.

Jako członek Rady Klimatycznej Uniwersytetu Jagiellońskiego współtworzył strategię klimatyczną UJ, jako aktywista klimatyczny współpracował z klimatUJExtinction Rebellion, jako aktywista miejski z SOS Zabłocie wywalczył powstanie krakowskiego parku Stacja Wisła.

Członek Humanistic Management Network, współzałożyciel polskiego oddziału tej sieci, organizator Humanistic Management Conference. Inicjator i koordynator Laboratorium wspólnoty, współdziałania i zarządzania humanistycznego. Menedżer kultury i mediów, (współ)twórca m.in. Muzeum Erotyzmu, festiwalu Polikultura, magazynu „Kulturoteka”, wielu krakowskich murali. Kulturoznawca i inżynier. Tata Ignacego. 

Dariusz Martynowicz

Nauczyciel Roku 2021 

Nauczyciel języka polskiego, członek grupy SUPERBELFRZY RP, edukator, trener. Dyrektor Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli Centrum Edukacji i Rozwoju PROGRESOWNIA.  

 

Fascynat kreatywności i nowoczesnych technologii. Wpisany na prestiżową listę 100 Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych za szczególny wkład w podnoszenie kompetencji cyfrowych nauczycieli.  

 

Wyróżniony nagrodą specjalną w konkursie im. I. Sendlerowej „Za naprawianie świata„.  

 

Człowiek Roku 2020 „Gazety Krakowskiej” za rozsądne i sensowne zmiany w polskiej edukacji.  

Marta Młyńska

Finalistka konkursu Nauczyciel Pomorza 2018 

 

Trenerka, szkoleniowiec, coach, eduentuzjastka, twórczyni warsztatów, pasjonatka ludzi i rozwoju osobistego, edukatorka, nauczycielka dyplomowana, wykładowczyni  w Szkole Wyższej Ateneum w Gdańsku, finalistka konkursu Nauczyciel Pomorza 2018, laureatka i finalistka konkursów o zasięgu ogólnopolskim, m.in. Deutsch hat KlasseSchule im Wandel,  stypendystka Goethe Institut w Warszawie, egzaminator maturalny, autorka publikacji z obszaru oświaty i edukacji, wspiera szkoły w rozwoju, współpracuje z wieloma instytucjami oświatowymi, dowiedz się, jak zacząć żyć pełnią życia >>> 

dr Marta Karwacka

dr Marta Karwacka

Deloitte

Senior Manager Sustainability Consulting Central Europe, Deloitte

Ekspertka Programu #Be.Eco, trenerka

 

Marta Karwacka to wybitna ekspertka rynku fashion, która wspomaga zrównoważoną transformacją tego sektora. Jej specjalizacją jest odpowiedzialny rozwój branży modowej. Marta jest też znaną influenserką i blogerką oraz doktorem nauk ekonomicznych. Obecnie pracując w zespole ESG jest odpowiedzialna za usługi w zakresie zrównoważonej transformacji sektorów produkcyjnych, w tym sektora odzieżowego, a także wpieranie firm w budowaniu odpowiedzialnych marek.

Marta Florkiewicz-Borkowska

Nauczyciel Roku 2017 

 

Laureatka Nagrody im. Sendlerowej Za naprawianie świata, bohaterka książki Sylwii Chutnik „Opowieści na dobranoc młodych buntowniczek. 100 historii niezwykłych Polek.”   

 

Nauczycielka języka niemieckiego i zajęć rozwijających kreatywność w Szkole Podstawowej im. Karola Miarki w Pielgrzymowicach, trenerka edukacyjna, tutorka, dyplomowana arteterapeutka, edukatorka w zakresie nowoczesnych rozwiązań w edukacji, trenerka i mentorka w wielu ogólnopolskich projektach takich jak Cyfrowa Szkoła, Aktywna Edukacja, Cybernauci, Mistrzowie Kodowania, Zaprogramuj Przyszłość, Szkoła z Klasą 2.0, SpołEd oraz Asy Internetu. 

 

Autorka artykułów i scenariuszy dotyczących wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji oraz zastosowania arteterapii w edukacji a także wielu innowacji pedagogicznych. Prelegentka na konferencjach edukacyjnych, współpracuje z wieloma instytucjami edukacyjnymi, współorganizatorka pierwszej całodniowej konferencji online EduMocOnline. 

 

Jurorka i ekspertka w konkursie Projektanci Edukacji

organizowanym przez wydawnictwo Nowa Era. Opiekunka ogólnopolskiej międzyszkolnej akcji awatarkowej, ogólnopolskiego projektu uczniowskiego  „Pożeracze Smutków” oraz współopiekunka ogólnopolskiej kampanii społecznej „Słowa Krzywdzą”, która opisana została w książce Justyny Sucheckiej „Young Power”. 

 

Pomysłodawczyni i współkoordynatorka ogólnopolskiej akcji „szycia dobra”, czyli projektu Emotkowe Pożeracze Smutków, do którego w tym roku dołączyło ponad 100 szkół. Współautorka publikacji „Asy Internetu – Turniej. Pięć opowiadań o wartościach, emocjach i bezpieczeństwie w Internecie”, która powstała w ramach programu Asy Internetu, prowadzonego przez Fundację Szkoła z Klasą i Google oraz autorka dobrych praktyk w publikacji „TIK w edukacji” autorstwa Macieja Danieluka. 

 

Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Fanka nauki metodą projektu, design thinking, odwróconej klasy, uczenia przez nauczanie oraz nowoczesnych technologii. Propagatorka wykorzystywania gier planszowych, zabaw aktywizujących i metod kreatywnych w edukacji oraz łączenia offlinu z onlinem. Działaczka społeczna. 

 

Wyróżniona przez Wysokie Obcasy w gronie 50 Śmiałych Kobiet 2017 roku. Microsoft  Innovation Educator Expert 2019 – 2020Trzykrotnie wpisana na listę 100 osób uznanych przez Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce za mające wpływ na rozwój umiejętności cyfrowych Polaków.  

 

Współpracuje z wieloma instytucjami i wspiera nauczycieli w rozwijaniu kompetencji cyfrowych i medialnych, a także społeczno-emocjonalnych. W jej działaniach najważniejszy jest zawsze człowiek, emocje i relacje.  

Maria Gajewska

Nauczyciel Pomorza 2017 

 

Polonistka, kulturoznawczyni, tutorka, trenerka myślenia krytycznego, entuzjastka neuronauk, promotorka czytelnictwa, autorka minilekcji o polityce dla dzieci, autorka wielu publikacji, zaangażowana społecznie i ekologicznie. 

  

W swojej pracy korzysta z nowatorskich środków i metod przekazu i dotarcia do młodego odbiorcy – telewizji szkolnej, internetu, filmów, e-learningu, tutoringu oraz akcji społecznych. 

Dawid Łasiński

Pan Belfer – nauczyciel z interenetów 

 

Dyplomowany nauczyciel chemii w Zespole Szkół im gen. Dezyderego Chłapowskiego w Bolechowie.  

 

W lutym 2017r. stworzył postać Pana Belfra (www.panbelfer.pl) – nauczyciela z Internetów. Jego Fanpage ma prawie 37000 polubień, profil na Instagramie obserwuje prawie 5000 fanów, a kanał edukacyjny na YT “Pan Belfer” subskrybuje prawie 60000 osób.  

 

Zwycięzca konkursu Twórca Roku w kategorii edukacja i laureat głównej nagrody Twórca Roku 2021. Laureat nagrody Digital Shaper 2020 – lider cyfryzacji i nowych technologii w Polsce, finalista konkursu Nauczyciel Roku 2019. Wpisany na Listę100 w latach 2019 i 2020 – listę osób, które w wybitny sposób przyczyniły się do rozwoju umiejętności cyfrowych w Polsce.  

 

Autor podręcznika do chemii dla szkoły podstawowej wydawnictwa MAC. Pomysłodawca i współtwórca takich projektów internetowych wspierających edukację jak Nauczycielwsieci.pl , Lekcjewsieci.pl i Akademiaprzyrodnika.pl 

Katarzyna Zajączkowska

Katarzyna Zajączkowska

Odpowiedzialnamoda.pl

 

Autorka popularnego podcastu „Odpowiedzialna moda”, edukującego na temat sposobów na lepszą i zdrowszą relację z ubraniami. W 2021 ukazała się jej książka „Odpowiedzialna moda. Guilt-free przewodnik po slow fashion” (Wydawnictwo ZNAK). 

 
Z wykształcenia projektantka i ekonomistka, z kilkunastoletnim doświadczeniem menadżerskim w dużych markach odzieżowych. Ekspertka Okrągłego Stołu dla Zrównoważonej Mody, powołanego w ramach inicjatyw ONZ. Wspiera branżę w ekologicznej transformacji, skupiając się na innowacyjnych i cyrkularnych rozwiązaniach. 

 

Prowadzi warsztaty i wykłady dla młodzieży, firm i organizacji, propagując świadomą i odpowiedzialną konsumpcję, produkcję i komunikację mody. 

Katarzyna Włodkowska

Eduentuzjastka, członkini Superbelfrzy RP, doradczyni metodyczna i certyfikowana trenerka oświaty. Nauczycielka języka polskiego i edukacji medialnej, wykładowczyni akademicka, koordynatorka projektów edukacyjno-humanitarnych. Od 18 lat prowadzi klasy medialne oparte na programie autorskim, współpracując z Małymi Charakterami i Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej. Finalistka konkursów „Wielkopolski Nauczyciel Roku” i „Za naprawianie świata” im. Ireny Sendlerowej. Liderka projektów „Wiki-szkoła” i „Zaproś mnie na swoją lekcję”, wspierających cyfrową edukację.

Joanna Gadomska

Biolożka, absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, autorka bloga Biologia z blondynką, gdzie dzieli się pomysłami na lekcje przyrodnicze i wychowawcze oraz różne akcje, happeningi, imprezy ekologiczne i prozdrowotne. Na swojej stronie pozytywnie motywuje do osobistego rozwoju, aktywności, poszukiwania szczęścia, a także nawołuje do pomagania innym oraz do działania na rzecz środowiska przyrodniczego. 

 

Należy do społeczności grupy SuperBelfrzy RP. Jest prelegentką na ogólnopolskich konferencjach dla nauczycieli. Prowadzi kursy, szkolenia i webinary z zakresu pracy metodą projektu, metod aktywizujących, budowy i pracy mózgu. Edukatorka z zakresu edukacji ekologicznej oraz profilaktyki zdrowia. 

 

Autorka licznych publikacji edukacyjnych, programów nauczania, innowacji pedagogicznych, scenariuszy zajęć i materiałów dydaktycznych. Pasjonatka pracy metodą projektu, autorka ogólnopolskich projektów: „EKO-SZKOŁA”, „Klasowa Wigilia bez plastiku”, „Ręcznie robione, a nie kupione”, „Tydzień Uczniowskiej SuperMocy”, „Nie widać mnie, ale wszystko u mnie OK” oraz licznych projektów lokalnych i szkolnych. 

 

Za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze otrzymała nagrodę Ministra Edukacji Narodowej oraz Wielkopolskiego Kuratora Oświaty, a także Medal Komisji Edukacji Narodowej oraz Brązowy Medal za Długoletnią Służbę. 

 

Otrzymała tytuł Wielkopolski Nauczyciel Roku 2021 oraz tytuł Edukator Roku 2020 w kategorii Ekologia przyznawany przez Brainly. Nagrodzona Wawrzynem Pracy Organicznej 2021 w kategorii Edukacja. Otrzymała wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Nauczyciel Roku 2018 

Jakub Tylman

Jakub Tylman

Pedagog, nauczyciel przedszkola i przedmiotów artystycznych, wykładowca akademicki, autor książek edukacyjnych dla dzieci, twórca nowoczesnych projektów edukacyjnych i nieszablonowych rozwiązańedukacji. 
 
Inicjator ogólnopolskiej kampanii społecznejSzkoły bez zadań domowych„. Wyróżniony Nagrodą im. Janusza Korczaka, Zwycięzca Plebiscytu Radiowej Czwórki NIEPRZECIĘTNI 2022, Laureat nagrody Głosu WielkopolskiegoplebiscycieNauczyciel na Medaloraz zwycięzca plebiscytuOsobowość Roku 2019” w Województwie Wielkopolskim. Odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej za zasługi dla oświaty i wychowania. 
 

Jako ekspertdziedzinie edukacji często pojawia sięmediach, prasie oraz internecie (więcej szczegółówzakładce Media) 

Ewa Drobek

Nauczycielka dyplomowana, ekspertka Fundacji Digital University, autorka e-booka „Młodzi debatują. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców”. Wyróżniona w międzynarodowym konkursie Global Teacher Award 2019 oraz jako Nauczyciel Roku 2019 przez Głos Nauczycielski. Znalazła się wśród 50 najbardziej zaangażowanych nauczycieli świata w konkursie Dedicated Teacher Awards 2020. Prowadzi autorskie projekty „Żmichowska Śpiewa” i „Łazik Teatralny”. Członkini Superbelfrzy RP, Music Teachers for Global Peace i opiekunka projektu wsparcia sierocińca w Ugandzie. Podczas pandemii prowadziła program „Korki TV” dla maturzystów, wyróżniony nagrodą Tytanowego Oka. Prywatnie mama, żona, miłośniczka teatru i muzyki.

Dominika Lenkowska-Piechocka

Dominika Lenkowska – Piechocka

Who Will Save The Planet

Facylitatorka, ekspertka komunikacji, ekoaktywistka i edukatorka, twórczyni Who Will Save The Planet 

 

Wspiera organizacje w budowaniu strategii i kampanii komunikacyjnych, które niosą prawdziwą wartość dla interesariuszy. Po kilkunastu latach pracy dla korporacji, dziś, rozwijając własną agencję, ma przywilej wybierać projekty, które chce wspierać swoją wiedzą i pasją do komunikacji i natury.  

 

Poprzez wystąpienia i warsztaty inspiruje do bardziej świadomych ekologicznie działań. Na co dzień, wraz ze swoją społecznością online https://whowillsavetheplanet.pl/ , stara się być choć trochę lepsza dla Planety, jednak uwzględniając troskę o własny dobrostan.  

Anna Danylczenko

Anna Danylczenko

Grunt od nowa

Fundatorka Fundacji Grunt od nowa organizacji działającej na rzecz regeneracji  i ochrony gleb. 

Łączy biznes i naukę. Sprowadza rozwiązania naukowe do praktycznych zastosowań na terenach zielonych w miastach i na wsi. Zafascynowana przyrodą i jej mądrością. 

Absolwentka Universite de Montesquieu w Bordeaux na kierunku Nauk Politycznych oraz Marketingu Publicznego, absolwentka podyplomowego rolnictwa oraz MBA dla finansistów. Bezustannie poszerza wiedzę z zakresu regeneratywnych praktyk przywracających równowagę ekosystemom.  

Członkini społeczności Kiss The Ground z tytułem rzecznika gleby. Doświadczenie biznesowe zdobywała we Francji i w Polsce w projektach badawczych i doradczych dla podmiotów takich jak Dalkia, Gaz de France, IBM, Orange oraz w wydawnictwach edukacyjnych WSIP i PWN jako dyrektor programowy i członek zarządu.  

Obecnie właściciel i prezes spółki specjalizującej się w zakresie praktyk oraz produktów wspierających regenerację gleb.  

Katarzyna Zajączkowska

Warsztat inspiracyjny:

Odpowiedzialna moda  16.01.2023 ( poniedziałek 

Webinaria:

Odpowiedzialna moda cz. 1    17.10.2022  (poniedziałek)  

Odpowiedzialna moda cz. 1    05.12.2022  (poniedziałek)  

Katarzyna Włodkowska

Warsztat inspiracyjny:

Eko inicjatywy szkolne  14.03.2023  (poniedziałek 

Webinaria:

Zasada 5R – zero waste cz. 1   21.11.2022  (poniedziałek)  

Zasada 5R – zero waste cz. 2   20.02.2022  (poniedziałek)

Agata Sieńczak

Webinaria:

Bioróżnorodność, a działalność człowieka cz. 1 07.11.2022  (poniedziałek) 

Bioróżnorodność, a działalność człowieka  cz. 2 13.02.2023 (poniedziałek) 

Dominika Lenkowska – Piechocka

Webinaria:

Greenwashing, czyli ekościema  cz. 1   03.10.2022  (poniedziałek)  

Greenwashing, czyli ekościema  cz. 2   09.01.2023  (poniedziałek)  

Marta Karwacka

Webinaria:

Hiperkonsumpcjonizm       16.11.2022 (środa 

Anna Danylczenko

Warsztat inspiracyjny:

Zielona Szkoła      19.09.2022  (poniedzialek 

Webinaria:

Zanieczyszczenie środowiska  cz. 1     14.11 2022  (poniedzialek) 

Zanieczyszczenie środowiska  cz. 2     20.01.2023  (poniedzialek) 

Eko żywność: fakty I mity cz. 1      26.09.2022  (poniedzialek) 

Eko żywność: fakty I mity cz. 2       28.11.2022  (poniedzialek) 

Pobieranie scenariuszy

*RSPO to rejestr szkół i placówek oświatowych. Każda znajdująca się w rejestrze instytucja ma własny numer, który pozwala na jej identyfikację. Numer RSPO to kod szkoły, podawany przez uczniów np. na egzaminach zewnętrznych 

Jeżeli nie znasz numeru RSPO szkoły w której pracujesz, z pewnością uzyskasz taką informację w sekretariacie placówki lub skorzystaj z publicznie dostępnej wyszukiwarki szkół i placówek oświatowych Ministerstwa Edukacji i Nauki: https://rspo.gov.pl/ 

Jeśli nie jesteś nauczycielem lub placówka nie posiada RSPO wpisz 0000  

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych do udziału w projekcie: 

 Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez administratora, Fundację Digital University z siedzibą w Warszawie, moich danych osobowych podanych w powyższym formularzu w celu udziału w projekcie „BE.ECO”. Zgadzam się na otrzymywanie informacji o bezpłatnych projektach i warsztatach Fundacji Digital University z siedzibą w Warszawie (01-692) przy ul. Kolektorskiej 22A/2. Zostałem poinformowany o tym, że mogę wycofać tak udzieloną zgodę w dowolnym momencie, a także o pozostałych kwestiach wynikających z art. 13 RODO, dostępnych w polityce prywatności Digital University na stronie www.fundacja.digitaluniversity.pl/polityka-prywatności