Za nami III edycja programu Be. Eco. Z tej okazji przygotowaliśmy raport podsumowujący działania podejmowane w ramach programu w tej edycji.
Program Be.Eco 2023-2024, organizowany przez Fundację Digital University we współpracy z partnerami: Fundacją Deloitte Polska, RLG Systems Polska i InPost, miał na celu przygotowanie uczniów i nauczycieli do wyzwań klimatycznych poprzez edukację i działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. W III edycji programu wzięło udział 360 szkół, 1024 nauczycieli i ponad 65 tysięcy uczniów.
- 360 szkół
- 1 024 nauczycieli
- 65 000 uczniów
Turniej Wiedzy Ekologicznej
Wydarzeniem kulminacyjnym programu był Turniej Wiedzy Ekologicznej, w którym uczestniczyło ponad 11 tysięcy uczniów. Uczniowie rywalizowali w obszarach dotyczących wody, ekosystemów wodnych, odpadów oraz segregacji elektroodpadów. Najlepsi uczniowie i szkoły otrzymali nagrody w postaci grantów finansowych, które wspierają ich dalsze działania na rzecz środowiska.
Eko wyzwania i konkursy
Program obejmował także eko wyzwania, takie jak wymiana ubrań, kampania na temat elektroodpadów i oszczędzanie wody. Organizowane były również konkursy, m.in. na kampanię o segregacji elektroodpadów oraz konkurs filmowy dotyczący ochrony zasobów wodnych.
Wsparcie dla nauczycieli
W tej edycji programu nauczyciele mieli dostęp do 12 nowych webinarów, co zwiększyło całkowitą liczbę dostępnych modułów edukacyjnych do 40. Tematyka webinarów obejmowała m.in. cele zrównoważonego rozwoju, innowacje technologiczne w ochronie środowiska, wodę i lasy, cyrkularną produkcję żywności oraz prawidłowe postępowanie z elektroodpadami. Szkolenia te pomogły nauczycielom lepiej przygotować się do prowadzenia zajęć ekologicznych i zaangażować uczniów w dyskusje na temat ochrony środowiska.
W ramach programu wręczono nauczycielom nauczycielom 1 134 certyfikatów uczestnictwa w webinariach oraz 114 certyfikatów „Nauczyciel Przyszłości”.
Badanie świadomości ekologicznej
W ramach programu przeprowadzono również ogólnopolskie badanie świadomości ekologicznej, które miało na celu zrozumienie podejścia społeczności szkolnych do kwestii zmian klimatycznych, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z oszczędzaniem wody i ochroną jej zasobów. Badanie, które objęło ponad 1 100 uczniów i 253 nauczycieli, dostarczyło cennych informacji na temat poziomu wiedzy i postaw uczestników wobec problemów środowiskowych.