Na temat znaczenia edukacji ekologicznej napisano szereg artykułów i prowadzonych jest coraz więcej badań. Człowiek jest połączony z przyrodą naturalną więzią, której zerwanie może mieć trwałe skutki zarówno dla stanu planety, jak i naszego zdrowia. Udowodniono, że przebywanie w naturze jest ściśle związane ze stanem psychicznym człowieka. Uczucie bycia częścią przyrody, spacery w lesie, zabawy sensoryczne w naturze, a także nauka działań proekologicznych od najmłodszych lat, wzmacniają budowę pozytywnego obrazu siebie. Poczucie silnej więzi z naturą ma wpływ na zmniejszenie ryzyka wystąpienia depresji. Wierzymy, że edukacja ekologiczna dla dzieci powinna być zawarta w podstawowych wartościach przekazywanych w szkole. W takim duchu powstał Be.Eco – projekt ekologiczny dla szkół, uczniów i nauczycieli.

Edukacja ekologiczna na świecie

W niektórych krajach edukacja ekologiczna jest wpisana w edukacyjne DNA. Tak jest na przykład w krajach Skandynawii, gdzie już w przedszkolu dzieci spędzają całe dnie na zewnątrz, mimo że często pogoda nie rozpieszcza. Nawet na dalekiej północy Norwegii najmłodsi wybierają się na dalekie górskie wycieczki piesze z rodzicami. Wystawianie dzieci na działanie czynników zewnętrznych ma dwa cele: po pierwsze, buduje jedność z przyrodą i poczucie wspólnoty ze światem zewnętrznym. Po drugie, działanie to ma dobroczynne skutki zdrowotne. Organizmy hartują się.

Zwyczajem Norwegów jest spacer rodzinny w celu wspólnego zbierania śmieci. Ta kolektywna kultura wydaje się być dosyć odległa dla polskich zwyczajów, choć coraz częściej młode pokolenia zwracają uwagę na działania proekologiczne.

W zakresie edukacji ekologicznej, tej typowo szkolnej, pojawia się coraz więcej inicjatyw na całym świecie. I całe szczęście! Z naszym projektem Be.Eco aspirujemy do wprowadzenia pozytywnych zmian w polskich szkołach. Chcemy pokazywać, że edukacja ekologiczna może być doświadczeniem, które w ciekawej formie przekaże fundamenty postaw ekologicznych młodemu pokoleniu. Bo to właśnie przedstawiciele młodego pokolenia są przyszłością tego świata. Jeżeli więc szukasz konkursu na temat edukacji ekologicznej, pomocy dydaktycznych czy scenariuszy zajęć na temat edukacji ekologicznej – projekt Be.Eco jest dla Ciebie i Twojej szkoły.

Garść statystyki – edukacja ekologiczna na uczelniach wyższych na świecie

W zakresie edukacji ekologicznej w Europie, przodują niezmiennie kraje takie jak: Holandia, Szwecja, Norwegia oraz Szwajcaria.

Portal U.S. News stworzył z kolei listę najlepszych uniwersytetów na świecie – oprócz rankingu ogólnego, wyszczególniono różne dziedziny, by dać pełniejszy obraz kształtowania się edukacji. W kategorii Best Global Universities for Environment/Ecology, pierwsze miejsce zostało przyznane holenderskiej uczelni Wageningen University and Research Center. Następnie wyróżniono uniwersytety amerykańskie: Stanford, Harvard i University of California—Berkeley. „Wielką piątkę” zamyka szwajcarska uczelnia Swiss Federal Institute of Technology Zurich. Niestety, na próżno będziemy szukać w czołówce polskich uczelni. Przynamniej na razie.

Na 499 przyznanych miejsc, ze wszystkich czterech ujętych w zestawieniu polskich uczelni, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu poradził sobie w tej kategorii najlepiej i trafił na 361. miejsce. Następnie na 363. miejscu uplasował się Uniwersytet Warszawski, na 481. miejscu Uniwersytet Gdański i na 483. miejscu Uniwersytet Rolniczy w Krakowie. Z pewnością mamy więc nad czym pracować.

Oczywiście tego typu rankingi zawsze wzbudzają emocje co do metodologii badań i sposobu przyznania punktów. Z metodologią przyznawania punktów w rankingu można zapoznać się na stronie: https://www.usnews.com/education/best-global-universities/articles/subject-rankings-methodology. Niemniej, tego typu zestawienia mogą dać przybliżony obraz stanu edukacji ekologicznej oraz przystosowania uczelni pod względem ekologicznym na świecie.

Dlaczego edukacja ekologiczna jest ważna?

Świadomość ekologiczną warto budować już od najmłodszych lat. Coraz ważniejsze jest przekazywanie rzetelnej wiedzy w atrakcyjnej formie młodemu pokoleniu. To właśnie pokolenie „Z” będzie ścierać się z bezpośrednimi skutkami ekologicznymi naszych przeszłych i obecnych działań. Pokolenie to również jest najbardziej narażone na negatywne skutki związania się z nowymi technologiami od najmłodszych lat. A przecież można wykształcić w dzieciach poczucie, że nowe technologie wprawdzie są ważne i potrzebne, jednak nasz udział w naturze powinien być priorytetem. Dzieciństwo spędzone w naturze oraz z jej poszanowaniem otwiera drogę do pełniejszego zrozumienia siebie i świata. Dbajmy więc o edukację ekologiczną najmłodszych. Przecież to właśnie Ziemia jest źródłem zasobów, z których my wszyscy korzystamy każdego dnia.

 

Źródła: